Ontbijt is de meest belangrijke maaltijd van de dag. Als je nog restjes quinoa in de ijskast hebt liggen, dan zijn een paar overheerlijke proteinevolle pannekoekjes zo gepiept.

 

Dit recept heb ik zelf bedacht (aangezien ik alleen quinoa en maismeel in huis had), maar je kan zelf variaties maken:

– i.p.v. maismeelmeel, gebruik je volkorenmeel of amandelmeel gebruiken (of 70 gr van ieder aangezien maismeel een beetje bitter van smaak is)

– i.p.v. ghee en kokosolie, gebruik je gewoon boter/olijfolie

– i.p.v. melk, gebruik je soya melk of amandelmelk

– geen suiker toevoegen

 

Goed voor 10-12 stuks

Tijd: 20-30 min

 

Ingredienten:

– 150 gr maismeel

– 185 gr gekookte quinoa

– 2 tl baking powder

– 1/2 tl zout

– 3 tl bruine suiker

– 1 ei + 1 ei alleen eiwit

– 1 el ghee, gesmolten

– 200 ml melk

– Kokosolie om te bakken

 

Topping:

Honing, kaneel, geraspte koko’s / fruit  (bijv. aardbeien, bananen)

 

Bereidingswijze:

1. In een medium schaal, meng je de quinoa, maismeel, baking powder en zout. In een andere schaal meng je de ei, eiwit, ghee, suiker en melk. Breng de ei-mix samen met de meel-mix en meng ze samen.

2. Verhit wat kokosolie in een pan op half-hoog vuur. Breng wat van het beslag in de pan (kleine of wat grotere rondjes). Laat het ongeveer 2 minuten bakken totdat je wat bubbeltjes boven ziet. Draai de pannekoekjes om en bak todat de andere kant ook mooi bruin is (ca. 2 min).

3. Voor de topping zet je wat honing op de pannenkoeken en besprenkel met kaneel & kokos. Een omeletje of wat fruit erbij is ook heerlijk!