Elk jaar op 20/21 juni vieren wij over de hele wereld de langste dag van  het jaar, de “Summer Solstice”. Op 21 juni 2013 zal de zon het langste schijnen en is de energie op zn hoogst. En of je nou daadwerkelijk de zon wel of niet ziet, de magische zonne-energie wel aanwezig en voelbaar!

Het is een mooie dag om even stil te staan bij jezelf, je doelen, je inspiratie, je passies, het afgelopen half jaar, en ook zeker voor het contact maken en opladen met de energie van de aarde en de zon. Neem even de tijd om thuis te mediteren of ga naar buiten om het gevoel intenser te beleven.

Heb je vandaag geen tijd? Dan kan je dit ook morgen of zondag 23 juni 2013 doen. Dan is het volle maan en in combinatie met de Summer Solstice van 21 juni, zal dit de helderste maan van het jaar zijn de “Supermoon”. Mooie krachtige energie voor reflectie en meditatie dus!

Om je op weg te helpen, zijn er hieronder 3 “meditaties” die je kan doen, alle drie achter elkaar of je kiest een van de drie. Bepaal zelf hoelang je over de meditaties wilt doen, “feel and you will know”!

 

1. Lopende meditatie – aarde energie

Op blote voeten met de voeten op heupbreedte, maak je contact met de aarde/vloer. Breng de handen samen voor je borst (in namaste houding), spreidt je tenen en voel beide voeten krachtig in de vloer.

Adem een paar keer diep in en uit. Adem aarde energie in via de voetzolen omhoog naar de achterkant benen, rug, nek tot aan de kruin en adem uit via de kruin omlaag naar je gezicht, borst, voorkant benen naar de onderkant voeten. Doe dit een paar keer en begin dan te lopen. Stap voor stap in een rustige ritme loop je en voel je hoe de aarde energie via de voeten binnenstroomt. Voel deze energie in je hele lichaam en neem waar wat deze energie voor jou doet.

Als je voelt dat het genoeg is, neem nog even de tijd om dankbaarheid te voelen voor jezelf, voor het zijn, voor de zon/maan/aarde/energie/etc.

 

2. Zittende meditatie – persoonlijke reflectie

De basishouding is een comfortabele zithouding bijv. kleermakerszit, laat je handen rusten op de knieen met de handpalmen omhoog (wijsvinger en duim tegen elkaar) en sluit je ogen. Adem een paar keer in en uit. Laat alles los bij het uitademen.

Breng je bewustzijn  dan naar verschillende positieve dingen die je hebt ervaren afgelopen half jaar. Hoe gaat het met jou? Ben je tevreden? Zijn er uitdagingen waar je aan wilt werken en wat zijn deze uitdagingen? Welke positieve dingen in je leven wil je bekrachtigen en uitbreiden? Reflecteer en bedank jezelf voor het erkenen van je uitdagingen en wees trots op de positieve dingen.

Tijdens/daarna kan je de tijd nemen om je gedachtenwisseling op papier te zetten en/of to-do lijstje te maken om hiernaar terug te kijken.

 

3. Zittende meditatie – zon/maan energie

Ga in de basishouding zitten (staan mag ook) en sluit je ogen. Adem diep in en uit. Bij iedere uitademing voel je je hart openen  voor het ontvangen van zonne/maan-energie. Zie het licht, voel het licht. Adem in, strek de armen voor je uit met de handpalmen omhoog, voel de energie in je handen, en adem uit breng je handen naar je borst. Laat deze energie stralen en stromen via je hart doornaar  je hele lichaam. Doe dit een aantal keer.

Als je voelt dat het genoeg is, adem je een laatste keer in en bij de uitademing buig je voorover, plaats handen op vloer. Voel nog even na wat het met je doet. Voel dat deze energie jou zal helpen om al je wensen en doelen te kunnen bereiken.

 

Namaste!