Avocado is een fruit en niet een groente zoals velen denken. Het valt onder de categorie Superfoods, omdat avocados  een bovengemiddelde hoeveelheid aan anti-oxidanten en essentiële voedingsstoffen heeft.

 

Waarom is het gezond?

– Avocados bevatten meer dan 20 vitamines, mineralen en anti-oxidanten
– Vrij van sodium en cholesterol
– Stabiliseert de bloedsuikerspiegel
– 1 van de 7 meest alkalische voeding en balanceert de PH-waarde van je bloed
– Natuurlijke super booster voor je immuunsysteem
– De voedingsstoffen (met name lutuine) beschermen de ogen tegen ouderdom en oogziekten
– Goed voor de circulatie van de hart en bloedvaten (oleic acid, lysine)
– Tegen veroudering, goede extra tijdens zwangerschap, tegen/vermindering van Alzheimer’s, goed voor je spijsvertering

 

Het vrucht bevat:

– 40% aan lipiden, onverzadige gezonde vetten die je nodig hebt
– Hoogste eiwit/proteine gehalte van alle types fruit
– O.a. vitamines B1, B12, B6, C en E
– Zoutmineralen
– Ondersteuning bij het afvallen. Van alle natuurlijke voeding heeft het een van de meeste hoeveelheden vezels (sneller een vol gevoel)

 

Het zaad bevat:

– Onverzadigde vetzuren en anti-oxidanten
– Vitamine E
– Hoge Qi (Chi) energie
– Goed tegen astma (maak er thee van)
– Mogelijkheid om te eten, bijv. door te roosteren of in de blender voor een smoothie

 

De boom bladeren bevatten:

– Essentiele olieen
– Natuurlijke dopamine, serotine en flavonoide
– O.a. te gebruiken als antiseptisch middel, tegen diarree en tegen hoesten

 

Andere facts:

– 1/5 avocado heeft 50 calorieen
– Heeft de bijnaam “Alligator pear” door de vorm en huid
– 35% meer potassium dan bananen

 

Eten?

Een rijpe avocado is een beetje zacht en het liefst zonder donkere diepe spots. Als de avocado een langere nek heeft (ipv wat ronder), is dit een teken dat het zo lang mogelijk aan een boom heeft gehangen en een betere smaak heeft.

Als je een onrijpe avocado hebt, kan je deze laten rijpen door in een papieren zak te zetten of in de fruitschaal op kamertemperatuur. Zolang de avocado niet rijp is, moet je ze niet in de koelkast bewaren. Wanneer ze rijp zijn kan je ze wel tot een week in de koelkast bewaren (in plastic zak of vershoudfolie).

 

Lees meer over Superfoods >>