Kien-wahkie-no-akinwa  hoor je tegenwoordig steeds vaker wanneer ze het over de “nieuwe” superfood Quinoa hebben. Maar wat is die quinoa nou, is het couscous?

Nee Quinoa is geen graansoort zoals couscous, rijst, tarwe, spelt, mais, etc., maar quinoa is een zaad die nauw verwant is aan soorten zoals bieten en spinazie. Quenchua, quinoa in het Spaans, komt uit het Andesgebied van Ecuador, Bolivia, Colombia & Peru en werd door de Inca indianen daar gegeten.

 

Waarom is het gezond?

– Het bevat alle 9 essentiële aminozuren (o.a.  lysine, omega-3 vetzuren, alfa-linoleenzuur), die essentieel zijn voor het menselijk functioneren & gezondheid.

– Het heeft een hoge eiwitgehalte (proteine), dus een goede cholesterol-vrij en vetarme bron van eiwitten voor vegetariërs en veganisten.  Ook voor de sportende mens is dit een super food!

– Het heeft een lage glycemische index, het verteert langzaam en houdt de suikerspiegel stabiel. Een goede keuze voor mensen met bloedsuiker problemen (o.a. diabeten).

– Het is gluten vrij.

– Het bevat “goede bacteriën” voor de darm, de darmen en de dikke darm.

– Het heeft hoge hoeveelheden mangaan, magnesium, calcium, fosfor en ijzer.

– Het is een antioxidant met een concentratie aan flavonoïden hoger dan die van cranberries en bosbessen.

 

De smaak?

De witte Quinoa heeft een milde, licht nootachtige smaak. Je hebt ook rode en zwarte quinoa, deze hebben een sterkere, aardse, meer nootachtige smaak. Naar mijn mening is de rode zeker het proberen waard.

 

Bereiding?

De meeste verpakte quinoa zijn al gewassen, maar als je het bij een voedingszaak uit een bakje haalt dan is het beter om eerst te spoelen met water, om de saponinen (zeepstoffen) eraf te halen.

Quinoa kook je in een pan, net als rijst, dus 1 kop quinoa op 2 kopjes water. Breng het aan de kook en laat op een laag vuur gedurende 10-15 minuten of tot de kiem scheidt van het zaad.

Schep het om in een schaal, lekker met 2 tl olijfolie, kokosolie, ghee, of volg een quinoa recept.

 

Wat kan je ermee?

Gekookte quinoa blijft 3 tot 4 dagen goed in de ijskast. Gebruik het ipv rijst, maak er een salade van, pannekoekjes, frittata, vegetarische hamburgers, muffins, taarten, gebruik het ipv havermout in de ochtend, pasta, sushi rolls, tortilla’s, the options are endless!

 

Kopen?

Je kan het bij een natuurvoedingszaak kopen, maar laatst zag ik bij AH de Quinoa van Lassie. Je kan het ook hier online kopen vanaf  €0,99 (quinoa pakje, crackers, meel, pasta, broodmix, koekjes, babyvoeding, etc.)

 

Ik had al eerder een Quinoa salade en Quinoa pannekoekjes recept gepost. Goed begin om te experimenteren met deze superfood. En als je nog vragen, tips, recepten hebt die je wilt delen met ons, reageer hieronder!