Bij gezond eten en leven horen Superfoods. Maar wat zijn Superfoods, waarom zijn ze goed voor ons en welke zijn goed om te eten?

Wat zijn Superfoods?
Superfoods vallen onder een speciale categorie voeding die je in de natuur vindt. Het zijn voedingsmiddelen met superieure bronnen van anti-oxidanten en essentiële voedingsstoffen (o.a. mineralen, vitamines, aminozuren, essentiële vetzuren, enzymes). We hebben ze nodig, maar kunnen het zelf niet aanmaken.


Waarom Superfoods eten?

– Superfoods hebben heel veel voordelen voor je gezondheid. De hoge gehalte aan voedingsstoffen houden je lichaam en geest gezond.
– Het regelmatig eten van superfoods maakt het lichaam gezonder, doordat je vaker toxines uit je lichaam spoelt (detox effect). Je gaat je daardoor beter voelen, je krijgt een healthy glow en gaat er beter uitzien.
– Het helpt om ziektes tegen te gaan (vermoeidheid, depressie, diabetes, hart/vaatziekten, hoge bloeddruk), gezond afvallen, het behouden van je gewicht, veroudering tegengaan (anti-aging), het is goed voor je spieren en zet je in een betere stemming.

Vaak weten we dat iets goed is voor ons, maar weten niet het waarom. Dit is ook het geval met Superfoods. Daarom zal ik naast het onderstaand lijstje, elke week een Superfood onder de loep nemen.


Groene Superfoods

Groene superfoods hebben de hoogste gehalte aan makkelijk verteerbare voedingsstoffen, vetverbranding samenstelling, vitamines en mineralen om het lichaam te beschermen en te genezen.
Ze bevatten verschillende heilzame stoffen zoals eiwitten, chlorofyl en gezonde bacterien die het lichaam helpen met schonere spierweefsels, betere spijsvertering en beschermt tegen ziektes.

– Tarwegras
– Gerstgras
– Wilde blauwalg (blue-green algae)
– Spirulina
– Chlorella
– Groene groentes (boerenkool, waterkers, spruitjes, spinazie)


Fruit, noten & zaden Superfoods

Deze superfoods zijn hoog in anti-oxidanten die vrije radicalen bestrijden in het lichaam. Het lichaam wordt dagelijks blootgesteld aan vrije radicalen (vervuiling, sigarettenrook, verbrand voedsel, gefrituurde vetten) en dit kan problemen brengen in onze immuunsysteem. Je hebt dan de anti-oxidanten nodig om die vrije radicalen uit het lichaam te bestrijden.

– Goji bessen
– Acai bessen
– Bosbessen
– Moerbeien (mulberry)
– Rauwe cacao
– Maca
Quinoa
– Kokosnoten en kokosolie
– Noten (macademia, pecan, amandel, pistacho, brazil nuts, walnoten)
– Zaden (chia zaden/seeds, hennepzaad, lijnzaad, sesamzaad, pompoenzaad, zonnebloemzaad, papayazaad)


Kruiden Superfoods

Kruiden in je voeding gebruiken, geeft het lichaam een hele reeks aan voedingsstoffen die je niet vanzelf binnen krijgt. Kruiden hebben actieve ingredienten die het lichaam balanceren, reguleren en genezen. Ze worden niet voor niks eeuwenlang gebruikt in natuurlijke geneeswijzen.

– Geelwortel (turmeric)
– Moringa
– Kaneel
– Aloe vera
– Brandnetel
– Enchinea
– Gember en gingseng
– Venkel
– Saffraan


Andere Superfoods

Deze superfoods zijn ook benoemenswaardig, vol met voedingstoffen die je een immuunboost geven.

– Linzen en bonen
Avocado
– Zoete aardappel
– Aubergine
– Eieren
– Zalm
– Gesneden haver(mout) en boekweit
– Groene thee
– Olijfolie
– Bijen pollen en royal jelly
– Zeewier (nori, kelp, wakame)
– Kefir en yoghurt
– Bloemkool, pepers, bleekselderij, tomaten, champignons, wortels, uien/knoflook/prei, artisjokken, broccoli
– Aardbeien, granaatappels, frambozen, rode druiven, limoen, vijgen

 

Koop o.a. hier je Superfoods online >>